Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
09 januari 2011

P+ gaat jaargang 10 in: Mijlpaal

In de nieuwe P+ een korte geschiedenis, geillustreerd met cartoons die de afgelopen tien jaar in het praktijktijdschrift voor duurzaam ondernemen werden gepubliceerd. Dit onder het motto: wij nemen MVO zo serieus, dat wij er zelfs grapjes over maken.

Is MVO winstgevend geworden? De korte geschiedenis begint bij een cartoon van Pieter Geenen over autoverkopers, die nog niet eens zo heel lang geleden met grote tegenzin de meeste duurzame modellen in de showroom het liefste wegmoffelden.
“Tien jaar geleden was het assortiment van duurzame artikelen beperkt tot dure biologische groenten, fair trade koffie en de spaarproducten van twee duurzame banken. Duurzaamheid, dat was vooral: praten. Je kon het begrip in het jaar 2001 niet vastpakken en als een hele zuinige tv in huis zetten, zoals dat nu wel kan. Autoverkopers moffelden de verplichte borden in de showroom over de zuinigheid van auto’s zelfs weg. Maar toen kwamen er zuinige lampen, bewegingsmelders. Daarmee kon je het “laaghangende fruit plukken”. Daarmee werd bedoeld: met simpele goedkope ingrepen zoals het omwisselen van een lamp energiebesparing realiseren. Inmiddels kan dat met led-lampen nog veel voordeliger. Er is nu een breed assortiment van duurzame producten verkrijgbaar, van energiemeters in de woonkamer tot horloges die lopen op zonne-energie.”

Het artikel geeft aan dat winst niet alleen over geld gaat, maar breder moet worden gezien.  “Wat is winst eigenlijk? Waar dient het toe? Zijn wij hier op aarde gekomen om zo rijk mogelijk te worden? Daar is het wel op gaan lijken. Na het vallen van de Muur werd winstmaximalisatie ineens het hoogste doel op aarde. En dat hebben we geweten. Aandeelhouderskapitalisme en superbonussen leidden tot een bankencrisis, waar we nog steeds de gevolgen van ondervinden. Zo had Adam  Smith, schrijver van The Wealth of Nations, het nooit bedoeld. Winst is een middel om iets te bereiken. Een onderneming is een prachtige organisatievorm om geld mee te verdienen. Maar winst is geen doel op zich. Bedrijfsethici wijzen er op dat Smith ondernemingsgewijze productie als een tool zag om blijvende maatschappelijke waarde te creëren. Daarom wordt in de MVO-wereld winst niet alleen in termen van financieel gewin gezien, maar ook als een middel om deze planeet op een fatsoenlijke wijze over te kunnen dragen aan onze kinderen en kleinkinderen.”

Het artikel is gebaseerd op presentaties die hoofdredacteur Jan Bom gaf aan onder andere lokale ondernemers en studenten. Ook daarbij gebruikt hij cartoons, om zijn publiek te vermaken.

Het volledige artikel is alleen voor abonnees van het tijdschrift toegankelijk. Een abonnement kost 56,25 euro per jaar, excl. BTW, voor zes nummers per jaar, met gratis Specials. Abonneren kan via de website.