Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Ecoship van Peace Boat
Ecoship van Peace Boat
15 december 2017

Cruiseschip Ecoship zeilt en vaart op gas

Tien enorme zeilen op het dek, ook nog voorzien van flexibele zonnecellen. Tien windmolens. Op de dekken 6000 vierkante meter aan zonnepanelen. Voortstuwing op vloeibaar gas in plaats van zware stookolie. Het nieuwste cruiseschip van de Japanse rederij Peace Boat wordt het duurzame ijkpunt voor alle grote zeeschepen. Het Ecoship zal 40 procent minder CO2 uitstoten dan vergelijkbare cruiseschepen van voor de eeuwwisseling.

De initiatiefnemers van deze Japanse cruiseline maakten op de duurzaamheidsconferentie World Efficiency Solutions in Parijs bekend dat het schip op een werf in Finland gebouwd gaat worden. Spijtig dat Nederlandse scheepsbouwers geen nieuwe expertise op dit gebied opbouwen, want er worden op deze boot een vracht aan duurzame technieken toegepast.

Beroemde duurzaamheidsdenkers als Amory Lovins van het Rocky Mountain Institute dachten mee over het concept. Ze brachten innovatieve constructies aan zoals ‘persoonlijke warmte’ - of koeling. Waarom een hele hut verwarmen of koelen, wanneer je ook dat deel van de hut op gewenste temperatuur brengt, waar de passagier er de meeste behoefte aan heeft. De zone boven het bed met name, die lichaamswarmte afzuigt. Of het matras, dat in tropische gebieden koeling biedt. Lovins daarover: “We kunnen beter comfort op het menselijk lichaam richten, in plaats van op het totaal aan kubieke meters aan ruimte waarin een mens zich bevindt.”

Lovins dacht al eerder mee over het efficiënter maken van Amerikaanse marineschepen. “En ik heb mijn vriend Bill Joy, de softwarepionier, geholpen om zijn jacht van 58 meter zo te bouwen, dat hij 50 procent minder energie nodig had en 98 procent minder drinkwater.”  

De ontwikkelaars brachten ook het denken vanuit de natuur mee, zoals biomimicry. De vorm van dit Ecoship is dan ook gebaseerd op die van een walvis. Vooral in de ronde neus is dit ontwerpprincipe duidelijk zichtbaar.

Zouden ook grote transportschepen over kunnen stappen op dit voorbeeldproject? Interessant is hoe de overstap van zware vervuilende stookolie naar LNG (Liquid Natural Gas) straks uitpakt. Deze brandstof wordt op een temperatuur van -160 graden Celsius opgeslagen. Een uitgekiend systeem maakt gebruik van de warmte die vrijkomt bij verbranding om onder andere de hotelfuncties op de boot op de juiste temperatuur te houden. Op een cruiseschip is dit de grootste slokop van energie, zelfs meer nog dan de voortstuwing. Naast LNG zal het Ecoship gebruik maken van biobrandstoffen zoals biogas en methaan, gewonnen uit natuurlijke producten die niet concurreren met de voedselproductie.

De tien inklapbare zeilen zullen voor 4 procent bijdragen aan de energiebehoefte van het schip. De zonnepanelen komen op het bovenste dek te liggen.

Voor de koeling wordt ook gebruik gemaakt van horizontale tuinen in het schip, waar buitenlucht langs wordt geblazen. Het schip heeft hierdoor ‘groene longen’ ter grootte van 900 kubieke meter. Door het fijn sproeien van zelf gereinigd water een plezierige luchtvochtigheid voor de passagiers.

Veel zuiniger toiletten dan op het Ecoship zullen niet snel te vinden zijn. De toiletten spoelen door met slechts 1 liter water per spoelbeurt. Alleen vacuümzuigende toiletten zijn nog zuiniger. Elke hut krijgt een meter waarop de passagier kan zien hoeveel water er gebruikt is, ook bij het douchen.

De Peace Boat vaart nu nog met een ouder schip dat sinds 1983 grote reizen om de wereld maakt. De organisatie wordt door een NGO gedreven en doet havens aan om daar de boodschap van wereldvrede te brengen. Inmiddels participeerden 60 duizend deelnemers in deze boodschap, de reis ook gebruikend om lezingen en workshops bij te wonen. Lovins voer ook al eens mee, om over zijn werk te vertellen. De organisatie was in 2008 genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede. Momenteel worden ook Global Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties ondersteund.

Website Ecoship