Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Peter Hoefnagels Foto Laurens Morel
Peter Hoefnagels Foto Laurens Morel
08 september 2016

Meezeilen op wereldreis Peter Hoefnagels

Zondag 11 september om 12.00 uur vertrekt Peter Hoefnagels met zijn superduurzame zeiljacht Ya voor een reis om de wereld. Er zijn nog enkele plaatsen om onderweg een stuk mee te varen. Fossielvrij.

Nog geen litertje diesel neemt hij mee, op zijn anderhalf jaar durende zeilreis om de wereld. In het gloednieuwe duurzame jacht van Peter Hoefnagels (1958) staat ook geen gasfles, geen lampolie of smeermiddelen. Het nieuw ontworpen zeilschip Ya is voor 100 procent fossielvrij.

Zeilers kennen Hoefnagels van het door hem geschreven standaard cursusboek ‘Het Zeilboek’. Nu treedt hij in de voetsporen van Wubbo Ockels die voor zijn Ecolution hoogstpersoonlijk een meedraaiende schroef ontwierp, om zo zeilend energie op te wekken. Hoefnagels maakt echter een langere reis dan de ruimtevaarder, die de Atlantische Oceaan overstak en in Aruba afmeerde. Een ander verschil: “Alle gebruikte onderdelen in deze boot zijn standaard te kopen, beschikbaar voor iedereen.” Dat geldt zelfs voor de twee elektromotoren die het schip gebruikt om havens in en uit te kunnen varen.

Wel heel bijzonder is het ontwerp van Dick Koopmans, telg uit een befaamde familie van Nederlandse scheepsarchitecten. Opvallend is de lange rij met ramen in de romp, afgewisseld met zonnepanelen. Het boot lijkt qua bouw op een oud-Hollandse platbodem (4 meter breed op een lengte van 10,10 meter) om in het ruim 2,3 ton aan oplaadbare accu’s te kunnen bergen. Het voordeel van al dat gewicht op de bodem: er was niet meer dan 1 ton aan extra lood nodig, om zo omslaan te voorkomen. “De diepgang is heel gering, je kunt zelfs op het wad staan, want het zwaard kan worden opgehaald. Te bedienen door mijn vrouw, dat was een voorwaarde van mijn kant. Het zeilgedrag lijkt een beetje op een catamaran, die ook heel breed is en dus minder snel ‘schuin’ gaat. Er moeten flink wat knopen wind staan voordat je het zeil moet reven.” In de keuring kreeg het bijzondere schip een CE-A-certificaat, ‘oceaan-goedgekeurd’ en bestand tegen golven van vier meter.

De eerste proefvaarten zijn gemaakt. Vanaf de Britse kust meldt Hoefnagels: “Vandaag 8,2 knopen gevaren. Dat is een topsnelheid voor dit schip.” Op 11 september begon de wereldreis van Hoefnagels en zijn vrouw, vanuit de haven van Medemblik, in de kop van Noord-Holland.

Een stuk meevaren op deze wereldreis behoort tot de mogelijkheden. Hoefnagels biedt ruimte aan ‘opstappers’, wanneer hij op zijn reis havens aandoet. Wie belangstelling heeft mag contact met hem opnemen. De ‘Ya’ gaat de Passaatroute volgen. Deze voert via de Canarische eilanden naar de Cariben, het Panamakanaal, de Galapagos eilanden, Australië, Indonesië, Zuid-Afrika en terug naar het IJsselmeer. Hoefnagels hoopt in de zomer van 2018 weer thuis te zijn. Hoefnagels over de mogelijkheden: "Op de Grote Oversteek is er nog ruimte, de Atlantische Oceaan over. Er is plaats voor een koppel, of voor een man alleen. Ook daarna zijn er nog tal van mogelijkheden. Ik ben onderweg te mailen op het adres: info@duurzaamjacht.nl "

De Ecolution van Ockels wordt nu beheerd door de speciaal in het leven geroepen Stichting Wadduurzaam, die het schip inzet voor de promotie van duurzaamheid. Er staat een reis om de Noordpool op de planning, volgend jaar.

De reis van Hoefnagels is te volgen op de website duurzaamjacht

Foto van Laurens Morel