09 Mar 2019

Ondernemers MVO Nederland veroveren LinkedIn

Deelnemers aan de klimaatcampagne MVO Nederland

Deze week ging er geen uur voorbij of een nieuwe ondernemer meldde op LinkedIn: ‘Een prijs op CO2? Dan doe ik mee’. Honderden CEO’s, directeuren, MVO managers maar ook medewerkers van bedrijven leenden hun persoonlijke portret aan de door MVO Nederland opgestarte klimaatcampagne.  Directeur Maria van der Heijden heeft daarom besloten nog even door te gaan, nu ‘honderdduizenden mensen deze boodschap voorbij hebben zien komen’. “Deze statements weerleggen het beeld dat er geen klimaatakkoord komt door toedoen van het bedrijfsleven. Integendeel. Wij willen juist een klimaatakkoord met ambitie.”

Woensdag wordt duidelijk of het ontwerp-klimaatakkoord de uitstoot van broeikasgassen voldoende vermindert.

Van der Heijden startte de bijzondere campagne met een newsblog op LinkedIn. Daarin stelde ze: “De ondernemers in ons netwerk willen een klimaatakkoord dat hoort bij de nieuwe economie, een economie die klimaatneutraal, circulair en inclusief is. Daar hebben we ons tijdens de onderhandelingen hard voor gemaakt en dat blijven we doen. Want heel veel mensen zien zo'n akkoord echt zitten, ook ondernemers. Kleine én grote bedrijven, er is genoeg draagvlak.” 

Na een week social mediacampagne voeren, noemt ze deelname ‘hartverwarmend, indrukwekkend, supergoed’. “Ik zag bijdragen van vele MKB-ers maar ook van CEO’s als Wiebe Draijer van de Rabobank en Feike Sijbesma van DSM. Mark Hillen van Social Enterprise NL gaat onze campagne delen in zijn netwerk.”

Wie de stelling onderschreef, kon bij MVO Nederland een mediakit downloaden om daar een eigen portretfoto in te plaatsen. Het communicatieteam van MVO Nederland bood ondersteuning aan diegenen met technische problemen. Van der Heijden stak er zelf ook de nodige tijd in. Wie zijn of haar een uiting plaatste, kon vaak rekenen op een persoonlijke reactie van haar: ‘Leuke foto Jan!’. Van der Heijden schat dat alle uitingen bij elkaar ‘minimaal een half miljoen views hebben opgeleverd’.

Zoals dat bij een zakelijk netwerk als dat van MVO Nederland verwacht kan worden, postten de meeste deelnemers hun uiting op LinkedIn. Twitter volgde op de tweede plaats, Facebook kwam op drie en Instagram op vier. 

De drijfveer van de campagne was ergernis over de reacties op het klimaatakkoord. Van der Heijden in haar column: “De (nieuws)consument wordt bestookt met 'kan niet', 'onnodig', te ingewikkeld', ‘dit kost banen’ of 'te duur'. Dat is oud denken. De nieuwe lichting staat klaar. Duurzame ondernemers laten zien dat nieuwe businessmodellen leiden tot innovatie en groei."

Volgens planning zou de campagne een week duren, van maandag tot en met vrijdag. Daar is Van der Heijden op terug gekomen: “We gaan gewoon door.”

De mediakit van MVO Nederland blijft dus nog even beschikbaar. Download hier 





Reacties op dit bericht