Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Tom Vroemen, foto Chris de Bode
Tom Vroemen, foto Chris de Bode
23 juni 2012

De makers van de nieuwe Business Modellen

Duurzame business modellen. Ze staan centraal in de nieuwe P+. In het nieuwe nummer tonen we de makers van de toekomst.

Iedereen heeft het erover. Duurzame business modellen. Maar wat houden ze nu eigenlijk in? En welke ondernemers maken ze tot werkelijkheid? Hun kernwoorden zijn: ‘Delen, ruilen en creëren’.

In zijn voorwoord beschrijft hoofdredacteur Jan Bom van P+ de inhoud van dit nieuwe nummer. Een bericht op de website over dit onderwerp werd binnen twee weken het meest gelezen stuk, met honderden downloads. In het magazine worden de business modellen dieper ontleed aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Bom schrijft het volgende:

Onze covergirl gezien? Bovenop de enorme balen met ingezamelde kleding? Mooooooi! Ze was geweldig. Ze klom overal bovenop, als we dat vroegen. Ze klom zelfs in de grootste wasmachine die we ooit in ons leven zagen. Lachen.

Maar toch ziet u niet wat u denkt dat u ziet. Marieke Eyskoot lijkt een professioneel fotomodel, maar dat is ze beslist niet. Marieke is een van de grootste experts op duurzaam kledinggebied in Nederland, dat wel. En ze kostte P+ voor haar modellenwerk ook geen kapitaal. Om heel transparant te zijn: Marieke kostte ons zelfs geen cent. We hebben met elkaar een afspraak gemaakt. Zij leende ons een middag haar vrolijkheid en wij gaan dit najaar haar boek ‘Talking Dress’ recenseren. Vroeger zou dat een dealtje hebben geheten, een transactie met gesloten beurzen, maar vandaag kijken wij hier heel anders tegenaan. Vanaf nu is het ‘ruilen’ een van de belangrijkste peilers onder de nieuwe duurzame business modellen geworden.

Marieke en ik zijn geen afspraken over rekeningen aangegaan, maar wij hebben in plaats daarvan onze netwerken aan elkaar gekoppeld. Dat heeft voor ons beiden voordelen.

U als lezer van P+ had u Marieke misschien nooit eerder gezien. Straks is zij iemand waarvan u weet dat zij al vele jaren werkte aan het socialer maken van de wereldwijde textielproductie. U komt te weten dat zij het zonde vindt dat de mode-industrie met ik-weet-niet-hoeveel-verschillende collecties per jaar deze aarde enorm belast. Op de foto’s hebt u straks gezien dat Marieke uit de ingezamelde kleding een paar prachtige jurken heeft gevist. En dat zij u met haar boek praktisch wil helpen om bewuste modekeuzes te maken.

Op haar beurt geeft Marieke deze P+ door aan alle mensen uit haar eigen netwerk, de ethical fashionwereld. Dat is belangrijk, want zij zullen op hun beurt leren dat we aan de vooravond van een revolutie in de kledinginzameling staan. Directeur Hans Markowski van inzamelaar KICI heeft samen met zijn partners een sorteermachine ontwikkeld die gedragen kleding kan selecteren naar grondstof: katoen, wol, acryl, plastic… Dat betekent dat er naast het vervuilende landbouwgewas katoen een nieuwe aanvoerlijn komt van gebruikte katoenvezels. Deze machine maakt het ook interessant voor grote modeconcerns om zelf kleding in te gaan zamelen, omdat grondstoffen geld waard zijn. Die opbrengst delen zij weer met hun klanten, die voor het inleveren van geld een tegoedbon krijgen. Hierdoor ontstaat een nieuwe, circulaire economie. En ook dat is een van de kenmerken van de duurzame business modellen, waarin afscheid wordt genomen van een wereld van afval en verspilling.

Om het even samen te vatten: zo’n cover van P+ is dus niet gewoon een bedrukt vel gerecycled Frans FSC-papier, maar een uitdrukking van meervoudige waardecreatie. Winst stond niet voorop, toen Marieke en ik met elkaar creatief plannen begonnen te maken. Het was ons te doen om het doorgeven van ‘waarden’. Het kunnen delen van wat wij belangrijk vinden met zoveel mogelijk mensen.

Hoogleraar Jan Jonker en zijn studenten onderzoeken de nieuwe business modellen en we presenteren in dit nummer hun opmerkelijke conclusies. We geven onze ‘activistische professor’ graag alle ruimte, omdat we zijn ‘verkenning van de toekomst’ in de praktijk herkennen. Niet alleen bij jonge idealistische starters, maar ook bij wereldwijd opererende concerns als TenCate, die een nieuwe generatie kunstgrasmat produceert. Ook dit materiaal kan na gebruik als grondstof linea recta terug naar Nijverdal om daar opnieuw tot een kwalitatief net zo goede grasmat omgetoverd te worden. Een blauwe grasmat misschien, als we daar tegen die tijd om verlegen zitten. Dit betekent dat TenCate een langdurige relatie zal aangaan met de gemeentebesturen die voor het opmerkelijk duurzame kunstgras kiezen. Alweer een kenmerk van de nieuwe business modellen."

Abonneer nu op P+ en u mist de toekomst niet.

Op de foto staat Tom Vroemen van CrowdaboutNow, fotografie Chris de Bode