03 Mar 2019

Waterstofland Nederland in de steigers

Chemie Park Delfzijl, foto Mischa Keijser

De steigers voor Waterstofland Nederland worden nu opgezet. Noord-Nederland wil 2,8 miljard investeren. Een consortium van Shell, Gasunie, Engie, Equinor, Nouryon, Avebe en Eneco boden afgelopen week het ministerie van Economische Zaken een investeringsagenda aan, ondersteund door overheden in het Noorden. Shell stapt bovendien ook in een project voor groene methanol in de Botlek, waar waterstof een van de bouwstoffen voor is.

In de door bijna 20 duizend lezers gedownloade P+ Special ‘toekomstbestendig energielandschap’ werd het perspectief van het Noorden in kaart gebracht. Wat aardgas nu voor het Noorden betekent, kan waterstof in de toekomst worden. Het kan de industrie in het achterland van Nederland van energie voorzien, maar zelfs aardgas vervangen als energiedrager voor cv-ketels in huishoudens. Bij de verbranding van waterstof komt geen CO2 vrij.

De initiatiefnemers uit het Noorden (Groningen en Drenthe) vragen het Rijk om een SDE+-achtige regelingen om tijdelijk een deel van het prijsverschil tussen emissievrije en grijze waterstof te dragen. De laatste brandstof wordt gemaakt van aardgas, een fossiele brandstof. Groene waterstof wordt in de toekomst gemaakt van de elektriciteit die wordt opgewekt van de vele windparken in  de Noordzee, boven Groningen. De Eemshaven wil een belangrijke, zo niet de belangrijkste hub voor Europa worden. De waterstoffabrieken (electrolysers) zullen zal in het vlakbij liggende Chemie Park Delfzijl worden gebouwd, en onder andere gaan leveren aan BioMCN, die er groene methanol van zal maken.

Van de 30 projecten die de initiatiefnemers presenteerden, zal een aantal duidelijk zichtbaar voor het publiek worden. Zo wil de firma Holthausen in Hoogezand in 2030 jaarlijks 5000 voertuigen van waterstof voorzien. Ook bussen voor het openbaar vervoer zullen op deze schone brandstof gaan rijden, vooral in Drenthe. In de plaats Hoogeveen zal een woonwijk overstappen van aardgasgestookte cv-installaties op waterstof, in het project Hydrogreenn.

Download de Special die P+ maakte in kader van de Nationale Omgevingsvisie





Reacties op dit bericht

Lauren Marshall ()
All of these posts were incredible perfect. It would be great if you’ll post more updates. khaab song lyrics
mb ()
In Amsterdam reden vele jaren terug al bussen op waterstof. Een succes, maar geen bussen op waterstof. Dit zou te duur zijn. Dus een project opzetten voor iets wat bij voorbaat te duur is om uit te voeren ? Volgens mij moeten eerst de andere technieken uitgemolken worden, en de mensen vergiftigt (kankers ea) voordat 'we' verdergaan naar dingen die waarschijnlijk allang kunnen. Want electrisch rijden is al zo oud (zie oa site ANWB hierover).