26 Sep 2017

Women on Wings: Hoe je 1 miljoen banen maakt

women on wings 10 jaar, foto P+ People Planet Profit

Het ‘hairy’ doel is nog niet bereikt, maar in 10 jaar niet minder dan 230.000 banen voor Indiase vrouwen creëren is ook een prestatie waar tranen bij horen. En die vielen dan ook geregeld, bij het jubileumfeest van Women on Wings. De toegift: een mooi boekje met 10 lessen waar ook andere sociale ondernemingen van kunnen leren.

Oprichtsters Ellen Tacoma en Maria van der Heijden (directeur MVO Nederland) deelden de resultaten met hun eigen moeders, die naar de Apenheul in Apeldoorn waren afgereisd. En ook met hun nieuwe ‘zusters’, vrouwen als Saroj uit India die voor het eerst in een vliegtuig stapten. Inmiddels traden ze terug uit de dagelijkse leiding om dit stokje door te geven aan een echtpaar dat zich permanent in India vestigde: Ineke Bezembinder en Ronald van het Hof. Een perfecte combinatie voor het werk dat Women on Wings doet: het creëren van producten door vrouwen, zoals gebruiksvoorwerpen maar ook juwelen. Een communicatie-expert en een retailmanager met een hart voor India. Ook zijn deelden hun emoties op het feestje met hun familie, die soms ongemakkelijk ver weg zit, bij geboorte en ziekte. Het netwerk van meer dan 100 experts dat zich door de jaren heen inzette, donateurs en meedenkers leefde mee.

In 2007 begon het, met de eerste 100 banen. In 2019 waren het er 1.500, bij de viering van het 5-jarig bestaan met –toen nog prinses- Máxima 51.300. Inmiddels is dat aantal vervijfvoudigd. Het bewust ‘ongemakkelijke droomdoel’ is dus niet onbereikbaar, wanneer deze social enterprise in dit tempo blijft doorgroeien.

De organisatie blijft daarbij veranderen. “Met steeds meer aandacht voor samenwerking met bedrijven en minder met ngo’s, zoals in de startfase”, stelt Van het Hof. Vanuit passie voor het land, accepteerde hij het aanbod van Tacoma en Van der Heijden om de organisatie in India op te zetten. Van het Hof en zijn vrouw verkochten hun huis in Nederland, kozen voor een eenvoudig appartement annex kantoorruimte bij New Delhi en een zeer bescheiden vergoeding. Zelfs de vraag of hij en zijn vrouw voor belangrijke familiegebeurtenissen naar Nederland vliegen, levert telkens weer een financieel dilemma op. Women on Wings weet met 15 euro een baan voor een vrouw in India te creëren. Het miljoen moet bereikt.

En dat is tegelijkertijd de eerste les, die Tacoma en Van der Heijden in hun terugblik noemen.

Les 1: Benoem een groot doel, ook al is dat ongemakkelijk.

Maak een plan dat opschaalbaar is, hoe onmogelijk de schaalgrootte ook lijkt.

Les 2: Streef naar een doel dat zowel het hoofd als het hart raakt.

Visualeer het doel door de mensen om wie het gaat voor je te zien, hoe ze nu hun kleren in de rivier wassen en straks kleren maken om hun gezin te voeden en naar school te kunnen sturen.

Les 3: Hou de droom koersvast

Onderweg komen andere vragen en verzoeken, zelfs uit andere landen, maar durf dan te weigeren.

Les 4: Leer en wees nieuwsgierig

Ook al denk je je land en de inwoners een beetje te kennen, wie hier niet geboren is, moet zich blijven verbazen en flexibel blijven en vooral: blijven langsgaan om standvastige relaties op te kunnen bouwen.

Les 5: Durf te vragen

Als je zelf nauwelijks geld hebt, durf collega’s en vrienden te vragen mee te helpen.

Les 6: Kies voor hoogste kwaliteit

Selecteer als vrijwilligers de meest ervaren business professionals die het doel dichterbij kunnen brengen, ook al kunnen ze alleen op hun intrinsieke waarden worden aangesproken.

Les 7: Verspil geen geld aan bezit

Koop van de beschikbare middelen geen kantoor en meubelen, maar neem genoegen met bescheiden plaatsen in het land waar je werkt en waar je ook goed bij elkaar kunt komen.

Les 8: Neem de wereld zoals deze is

Leg geen vast business model op, maar kies uit alle beschikbare modellen datgene dat past bij de vraag van de mensen die je wilt helpen.

Les 9: Het doel versplintert het ego

Maak je persoonlijkheid en persoonlijke voorkeuren ondergeschikt aan het grotere doel, ook door per dag niet meer te willen verdienen dan anderen in de organisatie.

Les 10: Geef het stokje tijdig door

Misschien wel de moeilijkste les, voor een organisatie waar zoveel persoonlijke emotie is zit als Women on Wings. Toch besloten ook Tacoma en Van der Heijden een stapje terug te doen. Tacoma daarover: “We zagen dat we daar moesten zijn, in India. Heen en weer blijven vliegen was geen optie meer. Er moest een vestiging in India komen. Voor deze volgende fase in de organisatie vonden we Ineke en Ronald. Maar eenvoudig was het voor ons niet, om terug te stappen naar bestuursfuncties. We hebben een coach gevraagd om ons daarin te begeleiden. Het was een emotioneel proces, maar het moest. Te lang hier bij stil staan, zou ook weer teveel interne tijd en energie vragen en van het grote doel afleiden.” 

De tien lessen zijn beschreven in een mooi boekje 'How to create one million jobs for women in rural India'. De ondertitel: '10 vital lessons of a social enterprise'.

Website Women on Wings.

 





Reacties op dit bericht

Diny van den Bout ()