14 May 2017

Helga van Leur lanceert PlanetProof

Helga van Leur PlanetProof

Het is de internationale naam voor Milieukeur: PlanetProof. Weervrouw Helga van Leur lanceerde dit keurmerk op het 25-jarig jubileum van de Stichting Milieukeur. Het is bedoeld voor alle buitenlandse telers die straks hun groenten en fruit aan supermarktketen Jumbo leveren. En natuurlijk ook voor Nederlandse telers die exporteren naar het buitenland, waar ze ‘Milieukeur’ niet kunnen uitspreken. 

Om volledig te zijn, het nieuwe keurmerk heet: ‘On the way to PlanetProof’. Het werd door Stichting Milieukeur (SMK) gelanceerd om internationale toepassing van het keurmerk Milieukeur voor plantaardige producten (aardappelen, groente, fruit, bloembollen, bomen, bloemen en planten, etc.) mogelijk te maken. De nieuwe naam is beschikbaar voor keurmerkhouders die met hun producten voldoen aan de eisen van Milieukeur. Ook handelsbedrijven en retailers kunnen voor gebruik van PlanetProof worden gecertificeerd.

Het woord ‘Milieu’ doet na 25 jaar wat gedateerd aan, lieten sprekers op het feestje van SMK weten. Zelfs het gebruik van keurmerken is op zijn retour. Consumenten herkennen er maar enkelen en uit onderzoek van Milieu Centraal blijkt dat niet meer dan 10 keurmerken relevant zijn. Nu is ‘Milieukeur’ nooit een consumentenlabel geweest, maar een certificatie van telers voor hun afnemers, Business to Business. De nieuwe naam zou het in de supermarkt wel eens goed kunnen doen, zeker wanneer Nederland als exportland deze norm als algemene ondergrens voor kwaliteit eigen maakt. Dat is in ieder geval de ambitie van directeur Gijs Dröge van Stichting Milieukeur.

SMK verwacht dat Nederlandse boeren en tuinders die duurzamer produceren en exporteren, belangstelling zullen hebben voor het gebruik van de nieuwe naam. Circa 80 procent van de Nederlandse productie van aardappelen, groenten, fruit, sier- en boomteelt wordt in het buitenland verkocht. “Met PlanetProof kunnen exporterende boeren, telers en handelshuizen een extra waarde toevoegen”, stelt SMK.

De namen PlanetProof en Milieukeur blijven voorlopig naast elkaar bestaan. De eisen die aan het certificaat worden gesteld zijn identiek en verlangen extra inspanningen in de productie om de milieu-impact terug te dringen. Eisen hebben onder andere betrekking op bemesting, gewasbescherming, water, energie en biodiversiteit. 

P+ publiceerde vorige week een P+ Special die de consequenties toonde van de eis van Jumbo om Milieukeur als ondergrens te kiezen voor alle groenten en fruit in de schappen. Naar verwachting zal de komende jaren het aandeel duurzamer product ook in andere supermarkten snel toenemen. P+ beschreef alweer ruim twee jaar geleden hoe de ‘oorlog’ in de groente-afdeling begon toen Albert Heijn het eigen label omruilde voor het Europese biologische keurmerk. 

De nieuwe website over PlanetProof





Reacties op dit bericht

()