17 Jan 2019

Transport minste bereid in duurzaamheid te investeren

Transport minste bereid

Ondernemers in het transport en vastgoed zijn van alle mkb-ers het minste bereid een deel van hun omzet in duurzaamheid te investeren. De meeste investeringsbereidheid onder mkb-ers is te vinden in de financiële (88 procent) en de agrarische sector (84 procent). Maar tussen bereidheid en daadwerkelijke actie staat nog steeds financiering in de weg. 50 procent van de Nederlandse mkb-ondernemers vindt dat ze van de bank te weinig steun krijgt om te verduurzamen. Dit blijkt uit een onderzoek van mkb-financieringsplatform October onder 1.059 Nederlandse mkb-ondernemingen.

Bijna tweederde van de onderzochte mkb-ers is bereid een deel van de omzet te investeren in duurzaamheid. Om dit te realiseren zegt maar liefst 69 procent van hen dat banken en investeringsmaatschappijen verplicht moeten worden een percentage van hun portfolio duurzaam te investeren.

“Ik denk dat de ‘emotionele barrière’ om duurzaam te investeren groot is”, zegt Luuc Mannaerts, CEO van October Nederland. “Mkb’ers willen graag verduurzamen, maar missen handreikingen. Een heldere definitie van duurzaam ondernemen ontbreekt en de winstgevendheid van de investering is onzeker. Als ze zich dan ook nog eens niet gesteund voelen door hun financier, is het moeilijk voor hen om duurzame maatregelen door te voeren.”

Tweederde van de mkb-ondernemers stelt dat hun klanten niet bereid zijn extra te betalen voor (meer) duurzaamheid. Mannaerts: “De meeste ondernemers zien tariefverhogingen daarom niet als een serieuze optie om de verduurzaming van hun bedrijf te bekostigen. Daarnaast mist het mkb steun en erkenning uit de financiële wereld.” 

Een onderneming die wil investeren in duurzame projecten en hier krediet voor nodig heeft, moet niet enkel op historische cijfers worden beoordeeld, stelt hij. “Deze investeringen zijn namelijk lange termijn gericht en verbeteren het profiel van een onderneming. Ik weet niet of een verplicht percentage groene investeringen de oplossing is, aangezien de banken worden beperkt door internationale regelgeving. Maar deze investeringen dienen wel mee te wegen in het assessment van het management en het risicoprofiel van de onderneming.”

Crowdfunding voor duurzame energie en vastgoed groeide in 2018 niettemin harder dan de rest van de markt en zal in 2019 waarschijnlijk verder door blijven groeien, zo blijkt uit gegevens van CrowdfundingCijfers. In totaal groeide de crowdfundingmarkt met circa 50 procent ten opzichte van 2017.

October is een platform voor mkb-financiering dat is opgericht in Frankrijk in 2014. Sinds eind 2018 is het platform na Frankrijk, Spanje en Italië ook beschikbaar voor Nederlandse ondernemers en investeerders en heeft al meer dan 254 miljoen euro aan leningen verstrekt aan ruim 500 verschillende mkb-ondernemingen. Hiermee is de fintech startup het grootste en snelst groeiende platform voor mkb-financiering in continentaal Europa. October is één van de oprichters van de stichting MKB-Financiering, die als doel heeft de toegang tot alternatieve (non-bancaire) financieringsmogelijkheden voor ondernemers te verbeteren.  

Het volledige mkb-onderzoek van October

 





Reacties op dit bericht

Rose Peter ()
How active transports and passive transports are similar and how they are dissimilar I have to Write My Thesis Paper can an important person explained in an easy way how active transport works?
Josh ()
groeide de crowdfundingmarkt met circa 50 procent ten opzichte van 2017. Bedankt voor de informatie. run 3
Peter ()
De link doet het niet???